beeld uit Bredene
naar toeristische website
NL    FR    DE
>> U bent hier : Home > nieuwsbericht
Foto

16/04/2018

Oplichter aan de lijn? Met deze tips trapt een consument niet in de val

Heel wat mensen komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geďnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

 







Lees ook :
19/07 Maatregelen voor een spaarzaam watergebruik in West-Vlaanderen
19/07 Kippen in de tuin? Hou het Newcastle virus uit jouw kippenhok!
18/07 Feest op de dijk
18/07 Aandachtspunten wespenverdelging
14/07 Dunegatfeesten: verkeersmaatregelen!
12/07 Nieuwe nivelleringswerken nodig op het strand
10/07 Vlaamse feestdag
10/07 Handelszaken verdelen gratis hebruikbare tassen
09/07 Paarden- en huisdierenzegening
09/07 Groenafval in de wijken, waar ?
 
09/07 Herbruikbare bekers lenen ?
09/07 Kunstgrasterrein in volle aanleg
09/07 Nieuwe gegidste wandelingen met Seaweedchef
09/07 De zomer en geluidsoverlast: wat mag en wat mag niet ?
09/07 Zomercampagne Mooimakers
06/07 Duynewake op zaterdag 7 juli
06/07 ´t Is Fiesta Europa dit weekend
06/07 Waterlek in Pauwhoflaan
06/07 Sluizenstraat is open!
06/07 U gaat binnenkort op reis?
 
04/07 ‘Den Hof’ is officieel open
04/07 Vlaanderen Feest start al om 18 uur!
04/07 De nieuwe restafvalzakken!
04/07 Sluizenstraat: nieuw wegdek is zo goed als klaar!
02/07 WAAKZAAMHEIDSFASE LEIDINGWATER VAN KRACHT
30/06 #PK Festival: Ghost Rockers komen naar Bredene!
30/06 Test sirenenetwerk
29/06 Gauwdiefstallen
29/06 Werken in Sluizenstraat: asfaltering op 2 en 3 juli
29/06 Project K 2018: 69.685 kilometer gefietst en gewandeld

Bekijk de volledige UiTagenda



Gemeentebestuur - Centrumplein 1 - 8450 Bredene - T. 059 33 91 91- F. 059 33 00 36 - E. gemeentebestuur@bredene.be - webmaster - BE0207.435.092
Niets uit deze website mag overgenomen worden zonder toelating van het gemeentebestuur Bredene
politiezone bredene - de haan sociaal huis bredene jong in bredene 1