beeld uit Bredene
naar toeristische website
NL    FR    DE
>> U bent hier : Home > nieuwsbericht
Foto

16/04/2018

Oplichter aan de lijn? Met deze tips trapt een consument niet in de val

Heel wat mensen komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geďnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

 







Lees ook :
19/11 Binnenkort selfieframe in Bredene
19/11 Week van de afvalophaler en recyclageparkwachter
19/11 Dé Classic komt eraan
19/11 Kerststrandrace
19/11 Bredene loopt 4X4
19/11 Kerstmarkt in de Sint Jozefkerk
16/11 Gemeenteraadszitting van 26/11
12/11 Infosessie Kurt Ostyn: Wat als Jezus WIFI had? Digitale marketing voor lokale ondernemers
12/11 Seniorenuitstap Brakel en Geraardsbergen
12/11 20 jaar bib – literair aperitief met Annelies Verbeke
 
12/11 Introductiesessies voor raadsleden
12/11 Arnoevoo
12/11 Omgevingswerken sociale woonwijk Nukker gestart
12/11 Testfase keuzemenu voor noodoproepen 112
12/11 Sinterklaaspaleis
06/11 Winkelwandelgedeelte Duinenstraat tijdelijk afgesloten
05/11 Betonblokken langs Kapelstraat
05/11 Lancering Betsy Brunette en Gin Betsy
05/11 Voetbal aan zee!
05/11 Help jij de eindejaarsperiode sfeervol en gezellig te maken?
 
05/11 Ontspanningsnamiddag voor senioren
05/11 Wandelen voor Vrede en Verdraagzaamheid
05/11 Quiz voor de Bredense verenigingen
31/10 Het Staf Versluyscentrum zoekt een nieuwe uitbater voor de Bistreau !
30/10 Eindejaarsprogramma in het MEC Staf Versluys: bekijk het hier!
30/10 Dag van de Natuur : nieuwe fase geboortebos
29/10 Foute Fuif voor het Goede Doel met Sven Ornelis
29/10 Film Paddington 2
23/10 Halloweentocht start aan het Duinenplein
23/10 Geen gouden gids meer op papier

>
Bekijk de volledige UiTagenda



Gemeentebestuur - Centrumplein 1 - 8450 Bredene - T. 059 33 91 91- F. 059 33 00 36 - E. gemeentebestuur@bredene.be - webmaster - BE0207.435.092
Niets uit deze website mag overgenomen worden zonder toelating van het gemeentebestuur Bredene
politiezone bredene - de haan sociaal huis bredene jong in bredene 1