beeld uit Bredene
naar toeristische website
NL    FR    DE
>> U bent hier : Home > Digitaal loket
 

Nationaliteit

Wat?
De wet voorziet heel wat mogelijkheden om Belg te worden. U kan uw nationaliteit wijzigen, o.a. door naturalisatie, nationaliteitskeuze of nationaliteitsverklaring.

U kunt terecht bij de dienst burgerlijke stand van uw woonplaats voor meer informatie.

Voor wie?
Iedereen die een vreemde nationaliteit heeft kan zich aanmelden om informatie te bekomen over het verkrijgen van de Belgische nationaliteit.

Wat moet ik meebrengen?
Uw verblijfsvergunning is voldoende om na te gaan op welke manier u Belg kan worden.

Hoeveel kost het?
De kosten zijn afhankelijk van de procedure die gevolgd wordt. Na het opzoeken van uw gegevens in het rijksregister aan de hand van uw verblijfsvergunning kan de juiste kostprijs worden bepaald.

Voornamelijk gaat het hier om extra kosten voor de buitenlandse akten (legalisatie en vertaling). Een geboorteakte opgesteld in BelgiŽ en een bewijs van inschrijving in de bevolkingsregisters worden gratis afgeleverd.

Wat zijn de stappen?
U komt bij de dienst burgerlijke stand langs met uw verblijfsvergunning. Hiermee kan de dienst burgerlijke stand nagaan welke procedure voor u kan worden toegepast.

U krijgt een lijst van documenten die u moet verzamelen:

  • u komt terug met de gevraagde documenten (voldoende gelegaliseerd en vertaald);
  • uw dossier wordt samengesteld en u ondertekent een verklaring;
  • uw dossier wordt naar de bevoegde instanties gestuurd;
  • wanneer de Belgische nationaliteit wordt toegekend, werkt de dienst burgerlijke stand uw dossier verder af (*);
  • u wordt door de dienst bevolking uitgenodigd om een elektronische identiteitskaart aan te vragen.

(*) Naturalisatie vormt hierop een uitzondering: uw dossier wordt wel opgestuurd maar de verdere afwerking verloopt volledig via de Kamer van Volksvertegenwoordigers, Dienst Naturalisaties, Regentlaan 35, 1000 Brussel. U kan uw naturalisatiedossier trouwens ook zelf versturen.

Wat met documenten uit het buitenland?
Elk vreemd document bestemd voor de burgerlijke stand moet gelegaliseerd worden (uitzondering: indien een verdrag vrijstelling van legalisatie voorziet).
Geactualiseerde informatie over legalisatie is steeds beschikbaar op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken.

Consulaire attesten:

  • in BelgiŽ afgeleverd: moeten door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken gelegaliseerd worden;†
  • in het buitenland afgeleverd: moeten gelegaliseerd worden door de Belgische consul ter plaatse.

Al deze documenten moeten opgesteld zijn in het Nederlands of vergezeld zijn van een eensluidende vertaling in het Nederlands. De vertaling moet gebeuren in BelgiŽ door een erkende beŽdigde vertaler (handtekening wordt gelegaliseerd op rechtbank van eerste aanleg)

Meer informatie?
www.diplomatie.belgium.be
www.vreemdelingenrecht.be

 

Contact

Dienst:
Bevolking

Gemeentehuis, Centrumplein 1

T. 059/33 91 92
F. 059/33 00 36
email

Openingsuren:
ma, di, do, vr : 8 - 12u15
woe :
8u - 12u15 en 13u30 - 17u
za : 8u30 - 12u

Bekijk de volledige UiTagenda



Gemeentebestuur - Centrumplein 1 - 8450 Bredene - T. 059 33 91 91- F. 059 33 00 36 - E. gemeentebestuur@bredene.be - webmaster
Niets uit deze website mag overgenomen worden zonder toelating van het gemeentebestuur Bredene
politiezone bredene - de haan sociaal huis bredene jong in bredene 1